Evaluatie: verschil tussen versies

Uit Schoolwerkplan SBS Munsterbilzen - Hoelbeek - Martenslinde
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 182: Regel 182:
 
'''Compenserende maatregelen (zie plan van aanpak)'''
 
'''Compenserende maatregelen (zie plan van aanpak)'''
  
=== Berekeningswijze wereldoriëntatie ===
+
=== Wereldoriëntatie - techniek op het punten- én waardenrapport ===
  
 
Wereldoriëntatie is een deel van het punten- en het waardenrapport.  
 
Wereldoriëntatie is een deel van het punten- en het waardenrapport.  
  
 
In tegenstelling tot wiskunde en Nederlands wordt er op het puntenrapport één 'totaalscore' voor wereldoriëntatie getoond. Wereldoriëntatie - techniek wordt als een apart vakonderdeel gerapporteerd op het waardenrapport met doelstellingen uit het OVSG-doelenboek.
 
In tegenstelling tot wiskunde en Nederlands wordt er op het puntenrapport één 'totaalscore' voor wereldoriëntatie getoond. Wereldoriëntatie - techniek wordt als een apart vakonderdeel gerapporteerd op het waardenrapport met doelstellingen uit het OVSG-doelenboek.
 
Hierdoor ontstaan een aantal mogelijkheden:
 
 
* De leerkracht neemt een toets wo. af '''zonder techniekvragen'''. De punten worden ingegeven bij wereldoriëntatie. Met een resultaat van 9/10 verschijnt er dan 90% op het puntenrapport bij wereldoriëntatie. Dit is een score zonder techniek.
 
* De leerkracht neemt een toets wo. af '''met een techniekvraag'''. De punten worden ingegeven bij wereldoriëntatie. Een resultaat van 9/10 verschijnt op het puntenrapport als 90%. Dit is dus een score met techniek inbegrepen.
 
  
 
De leerkracht beslist zelf of hij / zij de resultaten van techniekvragen uit een bepaalde toets mee ingeeft bij wereldoriëntatie op het puntenrapport of apart ingeeft bij techniek op het waardenrapport.  
 
De leerkracht beslist zelf of hij / zij de resultaten van techniekvragen uit een bepaalde toets mee ingeeft bij wereldoriëntatie op het puntenrapport of apart ingeeft bij techniek op het waardenrapport.  
 
''Resultaten van techniek die apart ingegeven zijn worden door Skore niet meegeteld met de (totale) wo.-score op het puntenrapport.''
 
  
 
'''Opgelet: op ieder rapport moet techniek apart beoordeeld worden het op waardenrapport.''' Dit kunnen techniekdoelstellingen zijn uit algemene wo.-toetsen of beoordelingen van aparte techniekopdrachten.  
 
'''Opgelet: op ieder rapport moet techniek apart beoordeeld worden het op waardenrapport.''' Dit kunnen techniekdoelstellingen zijn uit algemene wo.-toetsen of beoordelingen van aparte techniekopdrachten.  

Versie van 29 nov 2019 om 13:21

1 Visie op evalueren

Evalueren is een belangrijk onderdeel van kwaliteitsvol onderwijs. Bij evalueren beoordeelt men het rendement van het didactisch handelen.

1.1 De evaluatie gebeurt vanuit een breed perspectief

Een kwaliteitsvolle evaluatie maakt gebruik van verschillende evaluatievormen en informatiebronnen (observaties, gesprekken, presentaties, realisaties, toetsen, ...). We kijken naar de leerlingen in hun totale ontwikkeling, naar talenten en mogelijkheden, vanuit verschillende invalshoeken, met verschillende meetinstrumenten in verschillende contexten (klas, speelplaats, extra-murosactiviteit, ...), doorheen de tijd en door verschillende actoren (klastitularis, zorgcoördinator, medeleerlingen, ...). Op die manier wordt een breed beeld verkregen van de leerling.

De resultaten van leergebieden waarvoor we over objectieve toetsen beschikken (zoals bv. wiskunde) worden gerapporteerd op het puntenrapport.

Leergebieden zonder eenduidige toetsen (zoals bv. Nederlands - spreken) worden met een doelstelling uit het OVSG-doelenboek gerapporteerd op het waardenrapport.

1.2 De evaluatie is afgestemd op de doelen en / of de onderwijsactiviteiten

De evaluatie is naar vorm en inhoud steeds een afspiegeling van de OVSG-doelstellingen en / of in overeenstemming met de onderwijsactiviteiten. De evaluatie gaat het realiseren van vooropgestelde doelen na.

Op het waardenrapport worden steeds doelstellingen uit het OVSG-doelenboek genoteerd. Al dan niet - lichtjes - aangepast om ze zo begrijpbaar mogelijk te maken voor ouders.

1.3 De evaluatie motiveert de leerling

Evalueren is gericht op het ondersteunen van de ontwikkeling en het leren. Het proces van evaluatie (h)erkent en ontplooit talenten en draagt bij tot de intrinsieke motivatie. Gericht feedback geven in dialoog en met respect werkt motiverend. Samen wordt er gezocht naar de oorzaken van het wel of niet bereiken van de doelen, naar de eventuele ondersteuningsnoden.

De leerling weet dat hij of zij fouten kan en mag maken en dat dit deel uitmaakt van het leerproces.

1.4 De evaluatie is transparant

De leerlingen weten wat de bedoeling van de evaluatie is, wat van hen wordt verwacht, welke evaluatievorm wordt gebruikt, wordt product of proces beoordeeld,... Het beoordelen is afgestemd op vooraf bepaalde, duidelijk omschreven doelen en criteria die transparant zijn voor de leerling. Dit vergroot de betrokkenheid bij het leerproces en de aanvaardbaarheid van de beoordeling.

Bij groepswerk wordt niet alleen gekeken naar de resultaten van de groep, maar ook naar de individuele taakvolbrenging. Het is daarom noodzakelijk dat de leden van de groep duidelijk zicht hebben op hun persoonlijke taak.

1.5 De evaluatie legt het accent op het 'evalueren om te leren'

Bij een formatieve evaluatie ('evalueren om te leren') gaat het om een tussentijdse evaluatie die de basis vormt voor de optimalisering van het onderwijsleerproces in de toekomst. Evaluatie is een inherent onderdeel van het onderwijsleerproces. In dit proces zijn doelen, onderwijsactiviteiten en evaluatie met elkaar verweven. Dit bevordert het leren en geeft de leerlingen maximale groeikansen. De evaluatie stimuleert de ontwikkeling en de zelfsturing van de leerling op korte en lange termijn.

Evaluatie kan echter ook een summatieve functie hebben: 'evalueren van het leren'. Bij deze manier van evalueren worden aan het einde van het onderwijsleerproces de leerresultaten van een leerling beoordeeld. We staan stil bij wat de lerende geleerd heeft en we stellen vast of de vooropgestelde doelen bereikt zijn. De OVSG-toetsen aan het van het 6de leerjaar zijn hier een voorbeeld van.

We streven naar een systeem van ‘permanente evaluatie’: geen toetsenperiodes, maar toetsen worden afgenomen op het moment dat de te leren leerstof (bv. een thema van wo.) behandeld is. Toetsen worden niet ‘opgespaard’ in het kader van ‘gewoon worden aan grotere hoeveelheden leerstof’. Enkel in het 6de leerjaar kunnen er nog grotere gehelen getoetst worden als voorbereiding op het secundair onderwijs (bv. de summatieve toetsen van Reken Maar!).

2 Rapporten

Zie de informatie over de rapporten op de schoolwebsite.

In principe moeten op alle rapporten alle leergebieden gerapporteerd worden.

Zoals hierboven reeds vermeld: op het waardenrapport worden steeds doelstellingen uit het OVSG-doelenboek genoteerd. Al dan niet - lichtjes - aangepast om ze zo begrijpbaar mogelijk te maken voor ouders.

Er wordt geen klasgemiddelde of totaalscore meegedeeld aan de ouders of aan de leerling. Bij het puntenrapport kan er naast iedere score ook commentaar ingegeven worden. Het is ook mogelijk om onderaan het rapport algemene commentaar over het volledige rapport te noteren.

Het ingeven van commentaar op een rapport is niet verplicht aangezien er bij elke rapport een oudercontact georganiseerd wordt.

De rapporten moeten enkelzijdig afgedrukt worden op wit A4-papier.

2.1 Rapportstructuur

1ste graad 2de graad 3de graad
Puntenrapport
  • Nederlands
    • Lezen: technisch lezen
    • Lezen: begrijpend lezen
    • Schrijven: spelling
    • Luisteren
    • Taalbeschouwing
  • Wiskunde
  • Wereldoriëntatie
  • Levensbeschouwing
Puntenrapport
  • Nederlands
    • Lezen: begrijpend lezen
    • Schrijven: spelling
    • Luisteren
    • Taalbeschouwing
  • Wiskunde
    • Getallen
    • Meten
    • Meetkunde
  • Wereldoriëntatie
  • Levensbeschouwing
Puntenrapport
  • Nederlands
    • Lezen: begrijpend lezen
    • Schrijven: spelling
    • Luisteren
    • Taalbeschouwing
  • Wiskunde
    • Getallen
    • Meten
    • Meetkunde
  • Frans
  • Wereldoriëntatie
  • Levensbeschouwing
Waardenrapport
  • Nederlands
    • Schrijven: schrijftechniek
    • Schrijven: creatief schrijven
    • Spreken
  • Wereldoriëntatie
    • Techniek
  • Muzische vorming
    • Beeld
    • Beweging
    • Drama
    • Media
    • Muziek
  • Lichamelijke opvoeding
    • Atletiek
    • Balvaardigheden-sportspelen
    • Gymnastiek
    • Ritmisch en expressief bewegen
    • Voortbewegen op rollend en glijdend materiaal
    • Zwemmen
    • Attitudes en vaardigheden l.o.
Waardenrapport
  • Nederlands
    • Lezen: expressief lezen
    • Schrijven: schrijftechniek
    • Schrijven: creatief schrijven
    • Spreken
  • Wereldoriëntatie
    • Techniek
  • Muzische vorming
    • Beeld
    • Beweging
    • Drama
    • Media
    • Muziek
  • Lichamelijke opvoeding
    • Atletiek
    • Balvaardigheden-sportspelen
    • Gymnastiek
    • Ritmisch en expressief bewegen
    • Voortbewegen op rollend en glijdend materiaal
    • Zwemmen
    • Attitudes en vaardigheden l.o.
Waardenrapport
  • Nederlands
    • Schrijven: creatief schrijven
    • Spreken
  • Wereldoriëntatie
    • Techniek
  • Muzische vorming
    • Beeld
    • Beweging
    • Drama
    • Media
    • Muziek
  • Lichamelijke opvoeding
    • Atletiek
    • Balvaardigheden-sportspelen
    • Gymnastiek
    • Ritmisch en expressief bewegen
    • Voortbewegen op rollend en glijdend materiaal
    • Zwemmen
    • Attitudes en vaardigheden l.o.


2.2 AVI-leesniveau

Voor de leerlingen die AVI-niveau M7 (midden 5de leerjaar) nog niet bereikt hebben, wordt het behaalde niveau gerapporteerd via de vakcommentaar op het puntenrapport bij technisch lezen (1ste graad) en begrijpend lezen (2de en 3de graad).

We gebruiken hierbij de volgende structuur: AVI-leesniveau E of M + cijfer (midden of einde ... leerjaar)

Bv. Leesniveau E5 (einde 3de leerjaar)

2.3 Leerlingen met een plan van aanpak en compenserende maatregelen

Op het puntenrapport van leerlingen met een plan van aanpak of compenserende maatregelen wordt er steeds bij het betrokken vak(onderdeel) het onderstaande genoteerd bij de vakcommentaar:

Compenserende maatregelen (zie plan van aanpak)

2.4 Wereldoriëntatie - techniek op het punten- én waardenrapport

Wereldoriëntatie is een deel van het punten- en het waardenrapport.

In tegenstelling tot wiskunde en Nederlands wordt er op het puntenrapport één 'totaalscore' voor wereldoriëntatie getoond. Wereldoriëntatie - techniek wordt als een apart vakonderdeel gerapporteerd op het waardenrapport met doelstellingen uit het OVSG-doelenboek.

De leerkracht beslist zelf of hij / zij de resultaten van techniekvragen uit een bepaalde toets mee ingeeft bij wereldoriëntatie op het puntenrapport of apart ingeeft bij techniek op het waardenrapport.

Opgelet: op ieder rapport moet techniek apart beoordeeld worden het op waardenrapport. Dit kunnen techniekdoelstellingen zijn uit algemene wo.-toetsen of beoordelingen van aparte techniekopdrachten.

Aangezien techniek voornamelijk geleerd wordt in de praktijk (door dingen te doen of te maken) heeft de beoordeling van een aparte techniekopdracht de voorkeur!

2.5 Soorten waarderingen op het waardenrapport

In het Smartschool-puntenboek kunnen voor de vakken en vakonderdelen op het waardenrapport cijfers of smileys ingegeven worden. Op het rapport zelf zijn echter alleen smileys zichtbaar.

Bv. 8,6 op 10 op een vak wordt als een 'G'-smiley getoond op het waardenrapport.

  • Van 1 tot en met 49 (4): onvoldoende (O)
  • Van 50 tot en met 59 (6): zwak (Z)
  • Van 60 tot en met 69 (7): matig (M)
  • Van 70 tot en met 79 (8): matig goed (MG)
  • Van 80 tot en met 89 (9): goed (G)
  • Van 90 tot en met 100 (10): zeer goed (ZG)

2.6 Attitudes en vaardigheden lichamelijke opvoeding

De attitudes en vaardigheden voor l.o. zijn een onderdeel van het waardenrapport.

'Attitudes en vaardigheden l.o.' is een vakonderdeel van l.o. en wordt via de gewone evaluaties als volgt beoordeeld op de onderstaande rapporten:

2.6.1 Rapport 1
  • Ik ben in orde met mijn turnkleding.
  • Ik hou me aan de afspraken en doe mijn best.
  • Ik ben eerlijk en volg de regels van het spel.
  • Enkel voor de 1ste graad: Ik kan mezelf al goed aan- en uitkleden.
2.6.2 Rapport 2
  • Ik ben in orde met mijn turnkleding.
  • Ik hou me aan de afspraken en doe mijn best.
  • Ik heb respect voor anderen, ook voor de leerlingen die niet goed kunnen sporten.
2.6.3 Rapport 3
  • Ik ben in orde met mijn turnkleding.
  • Ik hou me aan de afspraken en doe mijn best.
  • Ik speel en werk in groepen met iedereen.

2.7 Werkgroep Skore

Sinds het schooljaar 2013 - 2014 bestaat er een schooloverstijgende werkgroep Skore (samen met de stedelijke basisscholen van Mopertingen en Hees). Deze werkgroep is in 2013 - 2014 verantwoordelijk geweest voor het ontwerp van het nieuwe rapport dat sinds 2014 - 2015 gebruikt wordt. De werkgroep Skore komt op vraag (van de directie of van het schoolteam) bij elkaar om eventuele aanpassingen te doen aan het rapport.

De verslagen van de vergaderingen van de werkgroep Skore zijn terug te vinden op Intradesk in de map 'Algemeen - Besluitvorming - Werkgroep Skore'.

Voor onze school zijn de volgende leerkrachten lid van de werkgroep Skore:

  • Munsterbilzen: Leon Vanhees
  • Hoelbeek: Niels Valkeners
  • Martenslinde: Pieter Lambrechts, Mariska Stulens en Anneleen Wauters
  • Leermeesters: Kirsten Gielen

Omdat de stedelijke basisscholen van Mopertingen en Hees geen nieuwe rapportperiodes wilden invoeren vanaf het schooljaar 2019 - 2020 en er nu dus twee 'modellen' bestaan binnen Skore (SBS Munsterbilzen & SBS Mopertingen) komt de werkgroep Skore ook niet meer schooloverstijgend samen.