Wereldoriëntatie: verschil tussen versies

Uit Schoolwerkplan SBS Munsterbilzen - Hoelbeek - Martenslinde
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 19: Regel 19:
  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
! style="font-weight:bold;" |  
+
! rowspan="2" |
! style="font-weight:bold;" | 5de leerjaar
+
! colspan="2" style="font-weight:bold;" | Munsterbilzen
! style="font-weight:bold;" | 6de leerjaar
+
! style="font-weight:bold;" | Martenslinde
 +
|-
 +
| style="font-weight:bold;" | 5de leerjaar
 +
| style="font-weight:bold;" | 6de leerjaar
 +
|
 
|-
 
|-
 
| style="font-weight:bold;" | Natuur
 
| style="font-weight:bold;" | Natuur
|  
+
| Zintuigen (EHBO)
* Zintuigen (EHBO)
+
Het dierenrijk
* Het dierenrijk
+
Het bos
* Het bos
+
Water
* Water
+
| Kringlopen
|  
+
Het menselijk lichaam
* Kringlopen
+
Relationele vorming
* Het menselijk lichaam
+
Klimaten
* Relationele vorming
+
| Zee in zicht! (Texelklas) - jaar A
* Klimaten
+
Bos, bosser, best (herfst) - jaar A
 +
Een wereld vol klimaten (klimaat en weer) - jaar A
 +
EHBO - 5de leerjaar - jaar A & B
 +
 
 +
Puberteit, supertijd - 6de leerjaar - jaar A & B
 +
Het menselijk lichaam (lichaam en zintuigen ) - jaar B
 +
Eten en gegeten worden (dierenrijk, voedselketens) jaar B
 
|-
 
|-
 
| style="font-weight:bold;" | Techniek
 
| style="font-weight:bold;" | Techniek
|  
+
| De elektrische stroomkring
* De elektrische stroomkring
+
Magnetisme
* Magnetisme
+
Lego Education: hefbomen & katrollen (praktisch)
* Lego Education: hefbomen & katrollen (praktisch)
+
Kettingreacties (praktisch)
* Kettingreacties (praktisch)
+
Bruggen maken (praktisch)
* Bruggen maken (praktisch)
+
| Tandwielen / fiets (praktisch)
|  
+
Lego Education: hefbomen & katrollen (praktisch)
* Tandwielen / fiets (praktisch)
+
Werken met hout (praktisch)
* Lego Education: hefbomen & katrollen (praktisch)
+
| Kettingreacties - jaar A
* Werken met hout (praktisch)
+
Lego Education: hefbomen & katrollen - jaar A
 +
 
 +
OVSG-proef - jaar A & B
 +
Het is me Watt (stroomkring) - jaar B
 +
Lego Education: duurzame energie - jaar B
 +
Bruggen bouwen - jaar B
 
|-
 
|-
 
| style="font-weight:bold;" | Mens & maatschappij
 
| style="font-weight:bold;" | Mens & maatschappij
|  
+
| Begin van het schooljaar
* 'Leren leren' (begin van het schooljaar)
+
 
* Rechten van het kind
+
Rechten van het kind
|  
+
| Verbeter de wereld' (armoede, klimaat, vervuiling, rechten van de mens, eerlijke handel, ...)
* 'Verbeter de wereld' (armoede, klimaat, vervuiling, rechten van de mens, eerlijke handel, ...)
+
Een kleine klas, een grote wereld
* Een kleine klas, een grote wereld
+
| De week van het geld - jaar A
 +
 
 +
Iedereen naar de stembus - jaar A
 +
Kinderrechten - jaar B
 +
Verbeter de wereld (hulporganisaties, armoede, racisme) - jaar B
 +
Een kleine klas, een grote wereld (regels, bevolkingsdichtheid) - jaar B
 +
Studio Globo (armoede) - jaar B
 
|-
 
|-
 
| style="font-weight:bold;" | Tijd
 
| style="font-weight:bold;" | Tijd
|  
+
| Prehistorie
* Prehistorie
+
Egypte, Grieken en Romeinen
* Oudheid (Egypte, Grieken en Romeinen)
+
Middeleeuwen
* Middeleeuwen
+
WO I
* WO I
+
WO II
* WO II
+
| Ontdekkingen
|  
+
'Revoluties' (industriële revolutie, Napoleon, Franse Revolutie, het ontstaan van België)  
* Ontdekkingen
+
WO I
* 'Revoluties' (industriële revolutie, Napoleon, Franse Revolutie, het ontstaan van België)  
+
WO II
* WO I
+
| Een reis door de tijd (prehistorie, oudheid, middeleeuwen) - jaar A
* WO II
+
WO I - jaar B
 +
WO II - jaar B
 +
Revoluties (industriële revolutie, Franse revolutie, het ontstaan van België) - jaar B
 
|-
 
|-
 
| style="font-weight:bold;" | Ruimte
 
| style="font-weight:bold;" | Ruimte
|  
+
| Europese Unie
* Europese Unie
+
Bosklas
* Bosklas
+
| Het zonnestelsel
|  
+
Kaarten
* Het zonnestelsel
+
Bosklas
* Kaarten (energie, natuurverschijnselen, ...)
+
| De wereld in kaart (kaartgebruik) - jaar A
* Bosklas
+
De Europese Unie - jaar A
 +
Het heelal - jaar B
 
|-
 
|-
 
| style="font-weight:bold;" | Verkeer
 
| style="font-weight:bold;" | Verkeer
|  
+
| Verkeersborden, voorrang verlenen, route uitstippelen met het openbaar vervoer, fietsonderdelen, ... (1 bundel)
* Verkeersborden, voorrang verlenen, route uitstippelen met het openbaar vervoer, fietsonderdelen, ... (1 bundel)
+
| OVSG-proef fiets, openbaar vervoer, fietsen op de weg, ... (praktisch)
|  
+
| Verkeer - 5de leerjaar - jaar A & B
* OVSG-proef fiets, openbaar vervoer, fietsen op de weg, ... (praktisch)
 
 
|}
 
|}
  

Versie van 23 apr 2020 om 11:39

In het leerplan is er aandacht voor 7 domeinen: natuur, techniek, mens, maatschappij, tijd, ruimte en verkeer.

Vanaf 1/09/15 (schooljaar 2015 - 2016) wordt het leergebied wo. opgesplitst in twee nieuwe leergebieden: ‘wetenschappen en techniek’ en ‘mens en maatschappij’.

Wetenschappen en techniek omvat de domeinen natuur en techniek. Mens en maatschappij omvat de domeinen: mens, maatschappij, tijd, ruimte en verkeer

Er is geen inhoudelijke wijziging aan de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen wereldoriëntatie.

Omdat wij als schoolteam echter van oordeel zijn dat wo. beter geïntegreerd gegeven wordt, maken we deze opsplitsing bij ons op school - voorlopig - niet. Op de uurroosters en op het rapport zal er nog steeds 'wereldoriëntatie' staan.

Sinds het schooljaar 2017 - 2018 wordt wo. - techniek apart vermeld op het waardenrapport. Wereldoriëntatie in z'n geheel blijft een onderdeel van het puntenrapport.

De onderwijsleerpakketten die wij op school gebruiken voor Nederlands zijn hier terug te vinden.

De leerkrachten van de 3de graad ontwikkelen sinds het schooljaar 2018 - 2019 eigen thema's voor wereldoriëntatie.

1 Thema's en onderwerpen 3de graad

Munsterbilzen Martenslinde
5de leerjaar 6de leerjaar
Natuur Zintuigen (EHBO)

Het dierenrijk Het bos Water

Kringlopen

Het menselijk lichaam Relationele vorming Klimaten

Zee in zicht! (Texelklas) - jaar A

Bos, bosser, best (herfst) - jaar A Een wereld vol klimaten (klimaat en weer) - jaar A EHBO - 5de leerjaar - jaar A & B

Puberteit, supertijd - 6de leerjaar - jaar A & B Het menselijk lichaam (lichaam en zintuigen ) - jaar B Eten en gegeten worden (dierenrijk, voedselketens) jaar B

Techniek De elektrische stroomkring

Magnetisme Lego Education: hefbomen & katrollen (praktisch) Kettingreacties (praktisch) Bruggen maken (praktisch)

Tandwielen / fiets (praktisch)

Lego Education: hefbomen & katrollen (praktisch) Werken met hout (praktisch)

Kettingreacties - jaar A

Lego Education: hefbomen & katrollen - jaar A

OVSG-proef - jaar A & B Het is me Watt (stroomkring) - jaar B Lego Education: duurzame energie - jaar B Bruggen bouwen - jaar B

Mens & maatschappij Begin van het schooljaar

Rechten van het kind

Verbeter de wereld' (armoede, klimaat, vervuiling, rechten van de mens, eerlijke handel, ...)

Een kleine klas, een grote wereld

De week van het geld - jaar A

Iedereen naar de stembus - jaar A Kinderrechten - jaar B Verbeter de wereld (hulporganisaties, armoede, racisme) - jaar B Een kleine klas, een grote wereld (regels, bevolkingsdichtheid) - jaar B Studio Globo (armoede) - jaar B

Tijd Prehistorie

Egypte, Grieken en Romeinen Middeleeuwen WO I WO II

Ontdekkingen

'Revoluties' (industriële revolutie, Napoleon, Franse Revolutie, het ontstaan van België) WO I WO II

Een reis door de tijd (prehistorie, oudheid, middeleeuwen) - jaar A

WO I - jaar B WO II - jaar B Revoluties (industriële revolutie, Franse revolutie, het ontstaan van België) - jaar B

Ruimte Europese Unie

Bosklas

Het zonnestelsel

Kaarten Bosklas

De wereld in kaart (kaartgebruik) - jaar A

De Europese Unie - jaar A Het heelal - jaar B

Verkeer Verkeersborden, voorrang verlenen, route uitstippelen met het openbaar vervoer, fietsonderdelen, ... (1 bundel) OVSG-proef fiets, openbaar vervoer, fietsen op de weg, ... (praktisch) Verkeer - 5de leerjaar - jaar A & B

2 Techniek

We onderscheiden 5 leerlijnen binnen wo. - techniek:

  1. Techniek begrijpen bv. De leerlingen ontdekken al explorerend en experimenterend verschillende grondstoffen en materialen.
  2. Techniek hanteren - gebruiken bv. De leerlingen gaan vaardig en correct om met materialen en gereedschappen die aan hun leeftijd aangepast zijn.
  3. Techniek hanteren - maken bv. De leerlingen tekenen een ruwe schets van de technische realisatie die ze willen maken.
  4. Techniek duiden bv. De leerlingen zien het belang in van techniek voor hun dagelijks leven.
  5. Attitudes bv. De leerlingen zijn bereid hygiënisch, veilig en zorgzaam te werken.

2.1 Evalueren en rapporteren van techniek

Sinds het schooljaar 2017 - 2018 moeten deze 5 leerlijnen in de loop van het schooljaar minstens éénmaal gerapporteerd worden (minstens één leerlijn per rapport).

Per rapport wordt er minstens één doelstelling uit het leerplan wo. - techniek gerapporteerd op het waardenrapport, best in combinatie met een beknopte omschrijving van de techniekactiviteit zodat dit 'leesbaar' is voor de ouders.

Bv. Kleding door de eeuwen heen: De leerlingen zeggen van technische realisaties uit hun omgeving uit welke materialen of grondstoffen ze gemaakt zijn.

2.2 Externe/extra-muros initiatieven/activiteiten

Onze school neemt deel aan diverse initiatieven en activiteiten met betrekking tot wo. techniek zoals de VDAB-doedag, de techniekles in het PSSB, de First Lego League (5de en 6de lj. vestiging Martenslinde)

De precieze data van deze activiteiten zijn terug te vinden op de Smartschool-kalender.

3 Verkeer

Verkeer is geen apart leergebied, maar een onderdeel van wereldoriëntatie.

3.1 Externe / extra-muros initiatieven en activiteiten

Onze school neemt deel aan diverse initiatieven en activiteiten (bv. van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde )met betrekking tot verkeer zoals De Grote Verkeerstoets, Voetgangersbrevet Brons, Loopfietsbrevet, Het Grote Voetgangersexamen, Meester op de Fiets, Strapdag (vestiging Munsterbilzen), ...

De precieze data van deze activiteiten zijn terug te vinden op de Smartschool-kalender.